سئو ارگانیک یا Organic Serp چیست ؟

سئو ارگانیک افسانه‌ ای در حال تکامل است که کاربران را به این فکر می‌اندازد که آیا واقعا ارزش سرمایه‌گذاری در جهت رشد را دارد یا خیر. در کوتاه مدت نمی توان از سئو ارگانیک انتظار اثربخشی قابل توجهی داشت، در حالی که نمی توان تاثیر سئو ارگانیک را انکار کرد. اما این واقعیت پا برجاست که گوگل مرتباً نحوه رتبه بندی وب سایت ها را در SERP تغییر می دهد.

SERP (اس ای آر پی) چیست؟ SERP از عبارت (Search Engine Result Page) گرفته شده و به معنای صفحه‌ی نمایش نتایج موتورهای جستجو است. به زبان ساده، همان نتایج جستجویی است که با search (سرچ) یک عبارت نمایش داده می‌شوند.

اما صرف نظر از چالش‌ها، طراحان با تجربه تکنیک‌های سئو و بهینه سازی را مورد بررسی قرار می دهند. به‌ روز رسانی‌ های جدید الگوریتم را در نظر می گیرند و محتوای با کیفیت و استاندارد تولید می‌کنند تا بتوانند خدایان موتورهای جستجو را خشنود کنند. با این امید که شانسی در برابر سایرین جهت کسب رتبه های بالاتر داشته باشند.

بیایید کمی وقت بگذاریم تا بفهمیم دقیقاً منظور ما از سئوی ارگانیک و افسانه های مرتبط با آن چیست.

سئو ارگانیک چیست؟

سئو ارگانیک یا همان بهینه سازی ارگانیک روشی برای کسب رتبه های بالا در صفحات نتایج موتورهای جستجوگر گوگل، بینگ و… است. این امر با استفاده از استراتژی‌ها و رویکردهای متعدد مانند: محتوای بهینه‌سازی شده برای کلمات کلیدی، ایجاد لینک، طراحی وب‌سایت و محتوای وب با کیفیت بالا امکان‌پذیر شده است.

این یک سرمایه گذاری کم هزینه است زیرا به جای پرداخت هزینه برای تبلیغات گران قیمت، می توانید روی محتوای عالی سرمایه گذاری کنید. فراموش نکنید که این یک سرمایه گذاری بلند مدت است و در آینده ای نزدیک سود آور خواهد بود. آمار نشان می دهد که سئوی ارگانیک بسیار خوب عمل می کند.تقریبا بیش از نیمی (53%) از بازدیدکنندگان وب سایت را در بر می گیرد.

بنابراین، بسیار مهم است که استراتژی های سئوی ارگانیک را به  صورت کاملا استاندارد در بازاریابی دیجیتال خود مورد استفاده قرار دهیم. با این حال، برخی از افسانه ها و تصورات نادرست باعث شده تا به نتیجه مطلوب نرسیم. در ادامه شما را با این افسانه ها بیشتر آشنا می کنیم:

افسانه های سئو ارگانیک

همانطور که موتورهای جستجوی آنلاین به سرعت تکامل می یابند. شایعات و افسانه های متعددی را در مورد استراتژی ها و شیوه های سئو سایت ایجاد می کند. بنابراین، از بین بردن این افسانه ها و یادگیری آنچه در دنیای SEO ارگانیک مورد استفاده قرار می گیرد امری حیاتی است.

ارسال URL به موتورهای جستجو بسیار مهم است

در سال های گذشته باید حتما URL های وب سایت را باید به صورت دستی به موتورهای جستجو ارسال می نمودید تا ایندکس شود. اما دیگر اینطور نیست. اگر URL وب سایت شما در فضای اینترنت باشد، ربات های گوگل آن را پیدا خواهند کرد. تنها راه جهت جلوگیری از نمایش برخی صفحات در SERP از طریق متاتگ (Noindex) است.

استفاده از نقشه سایت گوگل برای رتبه بندی بسیار مهم است

اگر وب سایت شما به گونه ای طراحی شده باشد که عامه پسند باشد، نیازی به نقشه گوگل ندارید. البته که می توانید از ابزارهای گوگل استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که داشتن نقشه سایت به تنهایی باعث بهبود رتبه سئو شما نمی شود.

ارتقای مکرر وب سایت به رتبه بالاتر آن کمک می کند

ارتقای مکرر وب سایت شما می تواند نرخ خزیدن در موتورهای جستجو را افزایش دهد، اما تاثیری بر رتبه سئوی شما ندارد. اگر سایت شما طراحی و چیدمان کاملی دارد، نیازی به تغییر آن نیست.

نرخ خزش به تعداد دفعاتی که یک وب سایت توسط ربات های موتورهای جستجو خزیده می شود گفته می شود.

تبلیغات PPC بر رتبه بندی SEO تأثیر می گذارد

اگر فکر می کنید PPC تاثیر مثبت یا منفی بر رتبه بندی سئوی ارگانیک ( organic seo )شما دارد، سخت در اشتباهید. تبلیغات PPC یا همان پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click) در واقع نوعی از تبلیغات آنلاین است. کاربر و مخاطب با کلیک به صفحه وب سایت منتقل می شود و هزینه آن بر اساس تعداد کلیک ها دریافت می شود. تبلیغات PPC تبلیغات پولی هستند که اصلا با رتبه بندی موتورهای جستجوی ارگانیک شما مرتبط نیستند.

برچسب های سربرگ افزایش رتبه

معمولاً این باور وجود دارد که استفاده از کلمات کلیدی در تگ های هدر باعث افزایش رتبه سئو می شود. افزایش رتبه در صفحات گوگل عمدتاً به چگونگی طراحی وب و مدیریت محتوای شما بستگی دارد. بنابراین، این یک استراتژی سئوی ارگانیک 100٪ قابل اعتماد نیست.

سئو ارگانیک چه مزایای دارد؟

علی رغم تمام افسانه ها در مورد سئوی ارگانیک، استفاده از این استراتژی برای شرکت ها بسیار سودمند است. بهتر است از استراتژی های سئوی ارگانیک استفاده کنید زیرا بدون هزینه هستند و مزایایبسیاری دارند. در ادامه به بررسی برخی مزایای سئوی ارگانیک می پردازیم:

مقرون به صرفه بودن سئو ارگانیک

آشکارترین مزیتی که سئوی ارگانیک دارا می باشد هزینه آن است. که می توان گفت تقریبا هیچ هزینه ای برای شما به همراه نخواهد داشت. شما می‌توانید به راحتی هزینه ای را که برای کلیک‌ها صرف می‌ کنید را پس انداز نموده و جهت بهینه سازی وب از آن استفاده کنید. برای موفقیت در سئوی ارگانیک تنها کمی استراتژی و سخت کوشی نیاز است.

کسب اعتبار بیشتر سئو ارگانیک

کسب‌ و کارهایی که از استراتژی‌ PPS و تبلیغات کلیکی استفاده می‌کنند، به دلیل عدم اعتبار در سرچ انجین ها به مشکل خواهند خورد. بسیاری از کاربران هستند که وقتی با تبلیغات کلیکی در صفحات گوگل مواجه می شوند ترجیح می دهند وب سایت های دیگر را انتخاب نمایند که از سئوی ارگانیک استفاده کرده اند.

نتایج رقابتی سئو ارگانیک

سئوی ارگانیک، بر پایه اصول و قواعد الگوریتم های گوگل تهیه می شوند. با تمرکز بر روی سئوی ارگانیک مطمئنا می توانید به رتبه های بالاتری به نسبت سایر رقبا دست پیدا کنید.

بنابراین، هرچه بیشتر روی استراتژی های سئوی ارگانیک سرمایه گذاری کنید نتیجه بهتری برایتان حاصل می شود.

استراتژی های سئو ارگانیک برای سال 2022

همانطور که قبلا گفتیم، دستورالعمل های موتورهای جستجو به طور مداوم در حال تغییر هستند. به همین دلیل متخصصان سئو باید همواره استراتژی های خود را با این تغییرات وقف دهند. اگر نتوانید با این شرایط کنار بیایید و از آپدیت ها و تغییرات الگوریتم های گوگل عقب بمانید. بدون شک نمیتوانید با دیگر وب سایت ها در زمینه سئو و بهینه سازی رقابت نمایید. در ادامه مواردی را عنوان می نماییم که با رعایت هر کدام می توانید سئوی ارگانیک وب سایت خود را بهبود بخشیده و در نهایت نتیجه مطلوبی از این بابت دریافت نمایید:

بهینه سازی محتوا در سئو ارگانتیک

بهینه سازی محتوا فرآیندی است برای اطمینان از اینکه تمامی صفحات، وبلاگ ها، مقالات، توضیحات محصول و… کپی نبوده و کاملا یونیک باشد. مطالب باید جذاب و برای عموم مردم قابل درک باشد. می توانید جهت بهبود در خوانایی و ساختار متن خود نیز از افزونه های مربوطه مانند یوهاست سئو استفاده نمایید. عنوان، URL و سرفصل ها را با کلمات کلیدی بهینه کنید و یک توضیحات متا با متن جذاب و خلاصه بنویسید.

 

در نهایت ، فایل‌های چندرسانه‌ای را وارد کنید تا محتوا جذاب‌تر شود و مطمئن شوید که کلمات کلیدی به‌ طور صحیح و طبیعی در بدنه محتوا قرار می‌گیرند.

بهینه سازی تجربه کاربر

بهینه سازی تجربه کاربر جهت افزایش سطح رضایت مشتری امری حیاتی است. اگر کاربر از شیوه ارائه خدمات شما در طراحی سایت رضایت کافی نداشته باشد از سایت بیرون رفته و باعث از دست دادن یوزر می شوید. بنابراین فضا را به گونه ای طراحی نمایید که کاربر گمراه نشود و به راحتی به موارد دلخواه دسترسی داشته باشد.

جستجوی صوتی در سئو ارگانیک

اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما جستجوی صوتی بهینه ای داشته باشد. 65 درصد از کاربران دستگاه های الکترونیکی روزانه از جستجوی صوتی استفاده می کنند. انتظار می رود این آمار در سال 2022 افزایش یابد. محتوا باید به گونه ای تنظیم شود که افراد جستجوهای شفاهی انجام می دهند. مانند صحبت عامیانه و عادی.در هنگام جستجوی صوتی افراد فقط کلمات کلیدی خاصی را سرچ می کنند و باید به این موضوع توجه نمود.

بهینه سازی تلفن همراه در سئوی ارگانیک

اگر میخواهید که سئوی شما بی نقص باشد. حتما باید وب سایتی که طراحی می نمایید ریسپانسیو باشد. باید در تمامی نمایشگر های تلفن همراه خود را وقف دهد تا اطمینان حاصل شود کاربرانی که با استفاده از تلفن‌های همراه وارد فضای سایت می شوند تجربه‌ای ایده‌آل و جذاب داشته باشند. اگر وب سایت با تلفن های همراه سازگاری نداشته باشد باعث سردرگمی کاربر و عدم رضایت او می شوید.

پس از تلفن همراه سازگاری وب سایت با انواع تبلت، لپ تاپ، دسکتاپ و نمایشگرهای تلوزیون را مورد بررسی قرار دهید. نکته دیگری که باید در طول بهینه سازی تلفن همراه روی آن تمرکز کرد، زمان سرعت بارگذاری صفحات وب سایت است که از مهم ترین عوامل سئو می باشد.

روی هدف جستجو تمرکز کنید

هدف جستجو دلیلی است که در جستجوهای موتورهای جستجو وجود دارد، بنابراین بررسی کنید که آیا سایت شما پاسخ های مرتبطی را ارائه می دهد یا خیر. ایجاد محتوایی که با هدف جستجو هماهنگ باشد، رتبه شما را در موتورهای جستجو بهبود می بخشد.

چهار نوع هدف جستجو وجود دارد :

  1. اطلاعاتی: اینها سوالات اساسی و ساده را پوشش می دهند.
  2. Navigational: در این هدف جستجو، کاربران می دانند که چه چیزی می خواهند. مانند یک وب سایت، بنابراین فقط نام را می نویسند و Google آنها را به صفحه وب صحیح هدایت می کند.
  3. تراکنشی: برای این عبارت جستجو، کاربر از قبل در حالت خرید است و برای خرید باید به صفحه وب صحیح هدایت شود.
  4. بررسی تجاری: در این جستجو، کاربران می دانند که چه می خواهند، اما بهترین گزینه ها را با بررسی نظرات و رتبه بندی ها مقایسه می کنند.
بنابراین، برای درج هدف جستجو، کلمات کلیدی شما باید با عبارات استانداردی که مردم در طول هر هدف جستجو استفاده می کنند مطابقت داشته باشد.

از سئوی یوتیوب استفاده کنید

الگوریتم یوتیوب مشابه خزنده‌های گوگل کار می‌کند و اطلاعات مربوط به ویدیوها را جمع‌آوری و استفاده می‌کند. نام فایل، عنوان و توضیحات محتوای آپلود شده شما برای تاثیرگذاری بر رتبه YouTube ضروری است. بنابراین، عنوان شما باید SEO و کلیک پسند باشد تا فورا توجه را به خود جلب کند. سپس، توضیحات ویدیو باید بسیار آموزنده و آشکار کنندهدر مورد محتوای ویدیویی باشد. در نهایت، بهترین کار این است که تصویر کوچک ویدیو را برای جذب کاربران سفارشی کنید.

علاوه بر این، ویدیوها را ایجاد کنید و آنها را در یک لیست پخش ویدیو گروه بندی کنید. این باعث افزایش تعامل کاربر در کانال شما می شود و در نهایت رتبه YouTube و گوگل را افزایش می دهد.

سخن پایانی

بهینه سازی ارگانیک برای موتورهای جستجو به سرعت جواب نمی دهد، و نیاز به گذر زمان دارند. با این حال، به دلیل هزینه کم و بازخوردی که در آینده خواهد داشت بسیار مورد توجه قرار می گیرد. بنابراین اگر به دنبال برند سازی نام شرکت خود هستید و علاقه دارید تا در آینده با یک استراتژی موفق به کسب رتبه های برتر در صفحات گوگل داشته باشید حتما سئو ارگانیک را به صورت استاندارد و اصولی انجام دهید تا در آینده نتیجه آن را به چشم ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *